Det ni alla har väntat på

Här kommer det som ni alla har väntat på! Bilder på lite ben. Jag vet att ni skriker efter det där ute...

Först kommer ett bakhuvud där ni kan se hur individen (som i detta fall är en man) lider av benhinneinflammation. Liknande tecken uppvisas vid skalpering så nu ska jag leta med ljus och lykta efter skärspår. Något kraftigt trauma har i alla fall orsakat inflammationen.



Samma individ har också en medfödd defekt på bröstbenet. Benet har inte vuxit som det ska och bildar ett hål.




Det här är det mest välbevarade skelett från äldre bronsålder som jag någonsin sett (och även LUHMs museichef)!

            

 

I en annan grav från samma lokal ligger denna individ. Skelettet i övrigt var i betydligt sämre skick än det ovan. Nedan ser ni abcesser som lämnat spår i skelettet. Tänk på er munhygien säger jag bara...

 





Så, nu när ni har fått det ni väntat på ska jag gå och färga håret. Ikväll blir det arkeologpub och imorgon ska det putsas det sista på Hovdalarapporten.

Anna.


Kommentarer
Postat av: Minna

iiiihhhiii! jAG SÄGER BARA DET!!! Mera mera! sånt här går jag igång på!!

2010-03-05 @ 01:27:27
URL: http://wvildmamman.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0